CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, December 10, 2010

Perumahan Rakyat Lorong Pak Mahat :- satu pembaziran..

KUANTAN: Biarpun siap lapan tahun lalu, Perumahan Rakyat Lorong Pak Mahat di Kempadang di sini yang mempunyai 860 unit rumah masih tidak berpenghuni, malah bangunan juga kelihatan semakin usang dan terbiar.

Projek perumahan terbabit yang mempunyai dua blok A dan B siap sepenuhnya pada 2002, dengan setiap unit rumah mempunyai tiga bilik dan dua bilik air serta dilengkapi dengan pendawaian, meter elektrik dan kipas siling.

Difahamkan, projek perumahan itu dirasmikan mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2007 untuk projek perumahan rakyat dan dikhususkan bagi nelayan yang tinggal sekitar Tanjung Lumpur dan Tanjung Api. Pengurusan penyelenggaraan bagi blok A perumahan itu dikendalikan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), manakala blok B pula diuruskan pejabat Setiausaha Kerajaan negeri (SUK). Tinjauan Berita Harian mendapati lalang memenuhi sekitar kawasan perumahan itu yang lengkap dengan taman permainan dan surau.

Malah, beberapa remaja lelaki dilihat berkeliaran dan melepak di sekitar kawasan perumahan yang terbiar itu dan sempat menemubual seorang pengawal keselamatan, Muhd Nasrul Abdul Khalid, 26, yang dilantik pejabat SUK untuk menjaga dan mengawasi blok B. Beliau yang bertugas sejak setahun lalu, mendakwa ramai orang terutama nelayan tidak mahu tinggal di rumah itu kerana ia tidak akan menjadi hak milik kekal mereka malah perlu membayar sewa selama mereka tinggal. Katanya, berikutan itu bangunan berkenaan terbiar begitu saja dan tidak mendapat sambutan dan lebih membimbangkan ialah setiap pintu rumah tidak dikunci seterusnya menjadi sasaran penagih dadah yang menyelinap masuk serta memotong wayar elektrik untuk mencuri tembaga, selain melarikan kipas siling dan besi yang boleh dijual.

Malah, Muhd Nasrul berkata, bilik pencawang elektrik milik Tenaga Nasional Berhad juga di pecah masuk dan generatornya dilarikan. "Saya ditugaskan menjaga kawasan ini dan setakat ini tiada apa-apa perkara tidak diingini berlaku, cuma kadang kala terserempak penagih yang cuba pecah masuk rumah, namun sebaik disergah mereka melarikan diri. “Jalan masuk juga dihadang dengan kayu untuk mengelakkan ada pasangan remaja masuk secara senyap dan membuat perkara tidak elok di sekitar kawasan ini," katanya

0 comments: